پرش به مطلب اصلی

فروش

بخش فروش در CRM
بخش فروش به‌ منظور مدیریت فرآیند فروش و پیگیری فرصت‌های فروش طراحی شده است. این بخش معمولاً شامل مراحل مختلف یک چرخه  فروش مانند شناسایی , تحلیل نیازها ,  ارزش پیشنهادی , شناسایی تصمیم گیرندگان و ... هست که هرکدام را در ادامه توضیح خواهیم داد.

با کلیک بروی دکمه ایجاد معامله جدید میتوانید کارت جدید ایجاد کنید.

۱. عنوان (ضروری)

  • توضیح:
    این فیلد برای وارد کردن عنوان فرصت فروش استفاده می‌شود.
    • مثال: «فروش نرم‌افزار اتوماسیون مالی»
  • ضروری:
    این فیلد باید حتماً پر شود (مشخص‌شده با ستاره قرمز).

۲. توضیحات

  • توضیح:
    در این قسمت، می‌توانید توضیحات تکمیلی در خصوص این فرصت فروش را وارد کنید.
    • مثال: جزئیات بیشتر درباره محصول یا نیاز مشتری.

۳. مرحله (ضروری)

  • توضیح:
    مرحله فعلی فرصت فروش در فرآیند فروش را مشخص می‌کند. مراحل ممکن شامل موارد زیر است:
    1. شناسایی: مرحله اولیه شناسایی فرصت.
    2. تحلیل نیازها: بررسی و تحلیل نیازهای مشتری.
    3. ارزش پیشنهادی: ارسال پیشنهاد یا دمو به مشتری.
    4. شناسایی تصمیم‌گیرندگان: شناسایی افراد کلیدی در تصمیم‌گیری.
    5. پیشنهاد قیمت: ارائه قیمت یا تخفیف‌های احتمالی.
    6. مذاکره / بررسی: مذاکره برای رفع موانع فروش.
    7. برد: موفقیت در فرصت فروش و ثبت نهایی معامله.
    8. باخت: شکست در فرصت فروش.
  • ضروری:
    انتخاب یکی از مراحل ضروری است.

۴. مسئول این معامله (ضروری)

  • توضیح:
    شخص مسئول پیگیری و مدیریت این فرصت فروش را مشخص می‌کند.
    • معمولاً نام یکی از اعضای تیم فروش در این فیلد وارد می‌شود.

۵. سرنخ

  • توضیح:
    در این قسمت می‌توان به سرنخ (Lead) اولیه اشاره کرد که این فرصت از آن سرچشمه گرفته است.

۶. مخاطب

  • توضیح:
    نام مخاطب یا شخص کلیدی از سمت مشتری که با او در ارتباط هستید.

۷. حساب

  • توضیح:
    حساب کاربری یا شرکت مرتبط با این فرصت فروش را مشخص می‌کند.
    • مثال: نام سازمان یا مشتری.

۸. درصد احتمال موفقیت

  • توضیح:
    میزان شانس موفقیت این فرصت فروش را بر حسب درصد وارد می‌کنید.
    • مثال: ۷۰٪، ۸۰٪

۹. ارزش تخمینی

  • توضیح:
    مبلغ تقریبی این فرصت فروش را مشخص می‌کند.
    • مثال: «۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان»

۱۰. مرتبط با

  • توضیح
    این قسمت می‌تواند به یک بخش، پروژه یا فعالیت دیگری در CRM اشاره کند که این فرصت فروش با آن در ارتباط است.




مراحل فرآیند فروش

  1. شناسایی
    • این مرحله شامل شناسایی و ثبت فرصت‌های اولیه فروش است.

    • اطلاعات مشتریان و فرصت‌ها (مانند نام مشتری، مسئول فروش و ارزش. تخمینی) در این مرحله ثبت می‌شود

  2. تحلیل نیازها
    • نیازمندی‌های مشتری تحلیل شده و فرصت‌های واقعی فروش مورد بررسی. قرار می‌گیرند

    • هدف این مرحله ارائه راهکارهای متناسب با نیاز مشتری است.

  3. ارزش  پیشنهاد
    • پیشنهادات اولیه یا قیمت‌گذاری محصولات و خدمات به مشتری ارائه می‌شود.

    • ارزش پیشنهادی فروش برای هر فرصت مشخص می‌گردد.

  4. شناسایی تصمیم‌گیرندگان
    • تصمیم‌گیرندگان اصلی در سازمان مشتری شناسایی شده و فرآیند فروش با آن‌ها هماهنگ می‌شود

    • تمرکز بر مذاکره و متقاعدسازی این افراد است.

  5. پیشنهاد قیمت
    • در این مرحله، پیشنهاد قیمت نهایی به مشتری ارائه می‌شود

    • تخفیف‌ها، شرایط پرداخت و جزئیات دیگر در این مرحله نهایی می‌شوند

  6. مذاکره/بررسی
    • مذاکره با مشتریان برای نهایی کردن قرارداد انجام می‌شود

    • این مرحله شامل بررسی جزئیات نهایی و رفع هرگونه ابهام یا نگرانی مشتری است

  7. برد (نهایی‌شده)
    • قرارداد فروش با موفقیت بسته می‌شود و فرصت به مرحله "فروش نهایی‌شده" انتقال می‌یابد

  8. پرداخت
    • پرداخت‌ها و صورت‌حساب‌های مشتری در این مرحله ثبت و پیگیری می‌شود

 

شما میتوانید در صورت نیاز مراحل را با استفاده از دکمه ویرایش مراحل بورد ویرایش کنید و نام آنها را عوض کنید.

 

در تصویر زیر بخش‌های مختلف کارت فروش را طبق شماره گذاری انجام شده توضیح خواهیم داد.

 

 

در تصویر بالا قسمت های مختلف کارت با اعداد مشخص شده که در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱. عنوان فرصت

  • بالای کارت:
    عنوان فرصت فروش ذکر شده است. در این کارت، عنوان فرصت "فروش محصولات نرم‌افزاری" است.
    این عنوان خلاصه‌ای از نوع محصول یا خدمات پیشنهادی به مشتری را نمایش می‌دهد.

۲. تصویر و نام مسئول فروش

  • تصویر پروفایل:
    تصویر فرد مسئول این فرصت فروش نمایش داده می‌شود.
  • نام مسئول:
    در این کارت، نام مسئول فروش "مالک کارساز" درج شده است.
    این اطلاعات کمک می‌کند که مشخص شود چه کسی پیگیری این فرصت فروش را بر عهده دارد.

۳. ارزش تخمینی فرصت

  • ارزش تقریبی:
    مبلغ تخمینی این فرصت فروش ذکر شده است. در این کارت، مبلغ "۱۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان" نمایش داده می‌شود.
    این مقدار نشان‌دهنده ارزش مالی بالقوه‌ای است که این فرصت برای کسب‌وکار دارد.

۴. دکمه‌های اقدام (Action Buttons)

در بخش پایینی کارت، دکمه‌هایی برای انجام فعالیت‌های مرتبط با این فرصت فروش وجود دارند:

  1. ایجاد تسک:
    • برای ثبت وظایف مرتبط با این فرصت فروش، مانند تماس با مشتری یا ارائه پیشنهاد.
  2. ایجاد فعالیت:
    • برای ثبت و پیگیری فعالیت‌های مرتبط، مانند جلسات، ایمیل‌ها و مذاکرات.
  3. ایجاد یادداشت:
    • برای اضافه کردن یادداشت‌ها یا نکات مهم درباره این فرصت فروش.

این دکمه‌ها ابزارهایی برای پیگیری دقیق‌تر و مدیریت بهتر فرصت‌های فروش در فرآیند CRM هستند.


۵. منوی سه‌نقطه (بالای کارت سمت چپ)

  • این گزینه برای دسترسی به ویرایش کارت , حذف و اشتراک گذاری  قرار داده شده است.