پرش به مطلب اصلی

تعاریف اولیه

جامعه هدف

جامعه هدف به گروهی از افراد یا سازمان‌هایی گفته می‌شود که محصولات یا خدمات شما برای آنها مناسب است. این افراد معمولاً به ویژگی‌ها، نیازها، علایق یا مشکلات خاصی مشترک دارند که محصولات یا خدمات شما می‌تواند به آنها کمک کند. تعریف نمودن جامعه هدف باعث می شود ذهن شما منظم تر شود و بهتر بتوانید برای کشف مشتریان جدید، تصمیم گیری کنید.

 

سرنخ

سرنخ ها، افرادی هستند که به نوعی به خرید یا استفاده از محصول یا خدمت شما تمایل نشان داده اند. به‌عبارتی، سرنخ نقطه شروع برای شناسایی یک مشتری بالقوه است.

 

مخاطب

زمانی که یک سرنخ اطلاعات کامل‌تری ارائه می‌دهد و وارد مرحله جدیدی از تعاملات می‌شود، آن سرنخ به مخاطب تبدیل می‌شود.

مثال: فرض کنید شما محصولی دارید و جامعه هدف آن دانشجویان هستند. محصول خود را در نمایشگاهی در دانشگاه به عرضه می گذارید. برخی از افرادی که به غرفه شما مراجعه می کنند از محصول شما تعریف می کنند و یا به طریقی علاقه نشان می دهند. در این صورت این افراد سرنخ هستند. حالا فرض کنید تعدادی از سرنخ ها، چند روز بعد به مغازه شما مراجعه می کنند و یا شما با برخی تماس می گیرید و می گویند منتظر کاتالوگ کامل محصول شما هستند. در این صورت شما وارد مرحله جدیدی شده اید و این افراد را می توانید به مخاطب تبدیل کنید.

دقت کنید! اعضای جامعه هدف می توانند مستقیم سرنخ (یا مخاطب یا مشتری) شوند، ولی همیشه یک سرنخ (یا مخاطب یا مشتری) از جامعه هدف نیامده است.

 

حساب

حساب در واقع همان مخاطب حقوقی است. فرض کنید فردی با نام آقای احمدی از طرف شرکت رومینا مایل به خرید محصول شماست و هم اکنون در مرحله مذاکره قرار دارد. آقای احمدی یک مخاطب و شرکت رومینا یک حساب است.

 

مشتری

مشتری فردی است که خریدی انجام داده است.